Monday, August 15

Won Versus RM

"Abu, ummi kita kena gerak sekarang.Kawan-kawan sudah menunggu di stesen”
“Oh..okay…Sayang  banyak lagi belum sempat tengok” suami  mengeluh.
“Tak apa..nanti kita datang  semula. .Abang tahu abu mesti nak lama-lama di sini”
Kami mengikut langkahnya tanpa banyak soal.
Di perhentian bas  kelihatan 3 rakan seuniversiti   sedang menunggu.Saya bersalaman dengan dua rakan wanita sebelum kami bergerak ke Stesen  Sungkyukwan University.
“Lamanya pergi SKK” tegur Haz.
“Lama..? Rasa macam sekejap saja”  sahut suami saya.
“Tengok apa, pak cik?”
“Oh! Macam-macam .Tu belum pergi semua tempat lagi. Baru blok mekanikal”
“Orang mekanikal mesti nak tengok mekanikal jugak”usik ‘Ammar.
“O…pak cik pun mekanikal jugak? ‘Ammar pun mekanikal” H terkejut.
“Jangan terkejut”
“Kenapa pak cik?”
“Adik ‘Ammar pun mekanikal, menantu pun mekanikal. “
“Wah! Ramai tu..nanti boleh buka firma consultant”
“Abu jadi sifu” sampok ‘Ammar.  Haa...haaa..
Kami di belakang  tersenyum mendengar perbualan mereka. Keretapi yang ditunggu pun sudah tiba. Ada lapan line pi semuanya.Patutlah tak berhenti-henti bunyi  keretapi malam tadi
Mudahnya jika tahu mengguna teknologi
Untuk ke  Pasar Nam Dae  Mun kami  menukar keretapi di Stesen Geumjong . Dari Subway  Line 1 ke Subway Line 4. Kad T money macam kad Touch N Go tu diguna secara meluas. Setiap stesen tersedia  mesin untuk melihat baki  dan menambah  nilai.  Mudah dan lebih murah.Kadang-kadang KTO ada memberi kad T money percuma untuk pelancong. 

Di Stesen   Hoehyeon   penumpang   berpusu-pusu turun.  Kami mula berpecah.   Ditemani  dua rakan wanita tadi saya  berjalan-jalan di celah-celah orang ramai. Nam Dae Mun  bererti Gerbang Besar Selatan ".merupakan pasar tradisi terbesar di Korea.  Kalau anda gemar bershopping disinilah tempatnya.  Pakaian, barangan dapur, cenderamata, kerongsang,beg,  asesori wanita  dan macam-macam lagi  dengan harga yang  murah. Ada  beberapa Gate untuk masuk ke sana. Beroperasi dari jam 8 pagi hingga 3 pagi. Waktu malam biasanya dipenuhi peruncit-peruncit yang datang membeli barang untuk jualan. Kedai-kedai ditingkat atas kebanyakkannya dibuka sehingga  sehingga jam 5petang.
Perempuan mesti berminat dengan perkakas dapur
Pasar ini lebihkurang  macam   Petaling Street tetapi dalam skala yang amat  besar dan lebih banyak  barangan dijual di sini.  Kami segera naik ke tingkat dua untuk mencari brooch. Rambangnya  mata  melihat begitu banyak dan cantik-cantik pula designnya.   Kadar Korea Won ialah 3 kali ganda berbanding RM Malaysia. Bagi  mendapat nilai mata wang Malaysia darab saja dengan 3.  Jika semua benda mahu ditukar ke mata wang kita akhirnya tak ada satu benda pun yang boleh dibeli.

Saya memilih beberapa cenderamata untuk saudara, jiran dan teman rapat. Walaupun harganya agak tinggi tetapi bila mengenangkan bukan selalu kita memberi sesuatu kepada orang, apa salahnya berbelanja sedikit.Rata-rata peniaga tidak boleh berbahasa Inggeris, mujur ada dua rakan wanita tadi.Mereka yang membantu tawar menawar.Harganya bermula 1,000 won.. Antara cenderamata jadi pilihan tentulah rantai kunci, dompet duit dan magnet peti sejuk.


Selesai membeli kami berjalan-jalan melihat . Kami berhenti melihat  beberapa wanita  sedang sibuk memotong baju tradisi wanita Korea, hanbok. Orang Korea gemarkan warna-warna yang terang dan berwarna-warni. Kami naik pula ke tingkat atas melihat-lihat perkakas dapur yang dijual. Jika ingin membeli pinggan mangkok, sudip, sudu dsbnya memang banyak pilihan di sini.  Rambang mata melihatnya. Puas berjalan kami pun melangkah mencari ruang untuk solat pula. Kami bertemu dengan kumpulan 'Ammar. Mereka sudah mencari tempat solat dan kami segera ke tandas wanita untuk mengambil wudu'.Usai solat kami berjalan mencari kedai makan.

Belajar makan cara orang Korea makan

Kami ingin mencuba belut bakar jung uh gui. Menunggu belut dibakar kami dihidangkan sebotol air  yang baru dikeluar  dari peti ais. Macam yang kita selalu guna di rumah. Kami belajar makan kimchi dan segala jeruk yang datang bersama belut yang dipesan tadi. Tidak berapa selesa mengguna chopstik kami meminta sudu. Lucunya hanya ada satu sudu sahaja di kedai itu.Suka mencuba saya terus terkial-kial dengannya. Sedap juga rupanya makanan Korea. Rugi rasanya jika berjalan dan tidak dapat menikmati makanan tradisi mereka. Insyaallah selagi tiada yang haram dan syubhah saya tidak menolak. Masing-masing tunduk mengadap mangkok masing-masing.

Keluar dari kedai makan kami memutus ke Itewon. Seoul Central  Mosque terletak di sini .Supaya tidak termengah-mengah mendaki bukit kami singgah di kedai-kedai di kiri kanan jalan. Sekadar menjengok barangan yang dijual. Di sinilah tempat mendapatkan bekalan daging halal.Restoran halal juga banyak. Rempah ratus, barang dari Malaysia juga ada. Harganya pasti jauh lebih tinggi. 

Akhirnya kami tiba di Seoul Central  Mosque. Saya menemani A solat. Bertemu beberapa pelajar Malaysia yang selesai solat. Pengunjung Korea juga ramai yang  datang melihat-lihat.Di perkarangan masjid ada sebuah sekolah yang ditubuhkan bagi mendidik asas-asas Islam.Sebagai minoriti tentu banyak kekeliruan yang akan dihadapi oleh anak-anak Islam ini.Jika tidak dibetulkan dari awal tentu sukar mereka mengamalkan ajaran Islam dan menjalani cara hidup Islam bila dewasa kelak.

Sabar beratur menunggu bas datang
Selepas mendapat bekalan daging segar dan barang dapur kami bergerak pulang. Di hentian bas orang berbaris panjang. Mengikut destinasi yang hendak dituju.Sambil menunggu ada yang membaca buku, mendengar lagu, membaca berita dari I phone atau sekadar berdiri tegak. Tidak ada yang berbual-bual .Ini berbeda dengan budaya Malaysia. Kita bebas menegur dan memulakan perbualan. Lain padang lain belalang. 
Tidak perlu  lama menunggu bas pun tiba. Bersopan  sungguh orang-orang di sini  menaiki bas.Tidak ada tolak menolak atau berebut-rebut. Sekali lagi saya perlu bersedia dengan T Money. Berguna betul kad ini. Boleh digunakan untuk naik turun bas dan keretapi.


Saya memang suka cherry.. Besar -besar dan manis.
Bas bergerak. Saya menghalakan lensa ke cermin tingkap. Macam-macam pemandangan cantik ditemui. Jika di Malaysia kita sering melihat bunga kertas dan tumbuhan berdaun ditanam di tepi-tepi jalan.Di sini pokok rose menjadi pilihan. Saya yang gemar menanam pokok rose tidak melepas peluang merakam semua panorama indah ini. Walaupun perjalanan dengan bas agak lama tetapi pemandangan di luar tingkap menghilang rasa penat itu.  Mujur kami sudah keluar dari Seoul ketika tamat waktu bekerja..Jika tidak sudah pasti terperangkap dalam kesesakan jalanraya. Tiba di rumah sudah hampir 7 malam. Kami singgah mencari sayur dan buah-buahan. Ketika ini buah-buah cheri, melon, anggur dan tembikai sedang bermusim. Saya mencapai sebekas resberi, blueberi dan anggur. Menunggu bilik air kosong saya segera mencapai rice cooker. Maghrib akan masuk beberapa minit sahaja lagi. Usai solat insyaAllah boleh terus makan.  dan masa untuk update berita ke Malaysia.